flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

АНАЛІЗ практики розгляду справ про адміністративне правопорушення за ст.ст. 124, 130 КУпАП за І півріччя 2015 року

 АНАЛІЗ

практики розгляду справ про адміністративне правопорушення за ст.ст. 124, 130 КУпАП за І півріччя 2015 року
 
Згідно плану роботи Ямпільського районного суду Сумської області на ІІ півріччя 2015 року було проведено аналіз практики розгляду справ про адміністративне правопорушення за ст.ст. 124, 130 КУпАП за ІІ півріччя 2015 року.
Верховна Рада України 5 квітня 2001 р. прийняла Закон № 2350-ІІІ «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо відповідальності за порушення правил дорожнього руху» (далі — Закон). Згідно із Законом змінено порядок розгляду справ про адміністративні правопорушення на транспорті, передбачені статтями 121, 122, 1221, 1222, 123, 124, 130, 132 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП), які раніше розглядала Державна автомобільна інспекція (далі — ДАІ), — тепер це право надано лише судам.
Стаття 124 КУпАП передбачає відповідальність за порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна.
Відповідно до вказаної статті, порушення учасниками дорожнього руху правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна, -
тягне за собою накладення штрафу в розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року (примітка: особа, цивільно-правова відповідальність якої застрахована, звільняється від адміністративної відповідальності за порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, за умови, що учасники дорожньо-транспортної пригоди скористалися правом спільно скласти повідомлення про цю пригоду відповідно до Закону України "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів").
Стаття 130 КУпАП передбачає відповідальність за керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції.
Відповідно до ч.1 вказаної статті, керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, -
тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від одного до двох років, або адміністративний арешт на строк від семи до десяти діб і на інших осіб - накладення штрафу в розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або адміністративний арешт на строк від семи до десяти діб.
Частина 2 вказує на повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, -
тягне за собою на водіїв позбавлення права керування транспортними засобами на строк від двох до трьох років з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого або адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого і на інших осіб - адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого.
Частина 3 передбачає дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка двічі протягом року піддавалась адміністративному стягненню за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, за відмову від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, -
тягнуть за собою на водіїв позбавлення права керування транспортними засобами на строк від трьох до десяти років з оплатним вилученням транспортного засобу і на інших осіб - адміністративний арешт на строк від десяти до п’ятнадцяти діб з оплатним вилученням транспортного засобу.
Крім цього Постановою No14 від 23.12.2005 року Пленуму Верховного Суду України «Про практику застосування судами України законодавства у справах про деякі злочини проти безпеки дорожнього руху та експлуатації транспорту, а також про адміністративні правопорушення на транспорті, (Із змінами, внесеними Постановою Пленуму Верховного Суду України No18 від 19.12.2008 року) ,роз’яснено основні положення правильної кваліфікації та порядку розгляду справ даної категорії.
Судам слід ураховувати, що відповідальність за ст. 130 КУпАП несуть особи, які керують транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції. Стан сп'яніння встановлюють шляхом огляду правопорушника, який проводять згідно з Інструкцією про порядок направлення громадян для огляду на стан сп'яніння в заклади охорони здоров'я та проведення огляду з використанням технічних засобів (затверджена спільним наказом Міністерства внутрішніх справ, Міністерства охорони здоров'я та Міністерства юстиції України N114/38/15-36-18 від 24 лютого 1995 р.).
Якщо водій ухилявся від огляду, то відповідно його дії та ознаки сп'яніння необхідно зафіксувати в протоколі про адміністративне правопорушення, складеному у присутності двох свідків, що є підставою для притягнення порушника до адміністративної відповідальності.
Для притягнення до відповідальності за ст.130 КУпАП не має значення, протягом якого часу особа, яка перебуває у стані сп'яніння чи під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, керувала транспортним засобом. Правопорушення вважають закінченим з того моменту, коли особа почала рухатися транспортним засобом.
Судам необхідно враховувати, що КУпАП не передбачає накладення адміністративного стягнення нижче від найнижчої межі, передбаченої санкцією певної норми. Тому згідно зі ст. 33 цього Кодексу основній додаткові стягнення слід застосовувати з урахуванням характеру вчиненого правопорушення, особи правопорушника, ступеня його вини, майнового стану, обставин, що пом'якшують і обтяжують відповідальність, у межах санкцій відповідних норм.
Під час проведення аналізу було використано: піврічні статистичні звіти за І півріччя 2014 року, піврічні статистичні звіти за І півріччя 2015 року, обліково-статистичні картки за 2014 рік, обліково-статистичні картки за 2015 рік, справи про адміністративні правопорушення.
Залишок нерозглянутих справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.124 КУпАП, на початок І півріччя 2015 року відсутній.
За І півріччя 2015 року до Ямпільського районного суду Сумської області надійшло 4 справи про адміністративні правопорушення, передбачених ст.124 КУпАП, а саме: порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна, що на 20,0% менше, ніж за аналогічний період 2014 року (за І півріччя 2014 року надійшло 5 справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.124 КУпАП).
За І півріччя 2015 року в Ямпільському районному суді Сумської області розглянуто 4 справи про адміністративні правопорушення, передбачених ст.124 КУпАП, а саме: порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна, що на 33,3% більше, ніж за аналогічний період 2014 року (за І півріччя 2014 року розглянуто 3 справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.124 КУпАП).
 
За аналізований період по справах про притягнення до адміністративної відповідальності за ст.124 КУпАП до правопорушників застосовано слідуючі види адміністративних стягнень:
 
І півріччя 2015 року
І півріччя 2014 року
Основні:
 
 
- штраф
2
3
- позбавлення спеціального права
1
-
- попередження (неповнолітні)
1
-
 
Сума накладених штрафів за І півріччя 2015 року становить – 850,00, що в порівнянні з І півріччям 2014 року на 170,00 грн. більше, ніж за аналогічний період 2014 року (за І півріччя 2014 року сума накладених штрафів становить 680,00 грн.), збільшення становить – 25,0%. По 1 справі штраф сплачено в добровільному порядку, 1 постанова була направлена для примусового стягнення суми штрафу з боржника до відділу державної виконавчої служби Ямпільського РУЮ.
Залишок нерозглянутих справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.124 КУпАП, на початок ІІ півріччя 2015 року відсутній.
 
Залишок нерозглянутих справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.130 КУпАП, на початок І півріччя 2015 року становив 6 справ.
За І півріччя 2015 року до Ямпільського районного суду Сумської області надійшло 39 справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.130 КУпАП, а саме: керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, що на 7,1% менше, ніж за аналогічний період 2014 року (за І півріччя 2014 року надійшло 42 справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.130 КУпАП).
За І півріччя 2015 року в Ямпільському районному суді Сумської області було розглянуто 45 справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.130 КУпАП, а саме: керування транспортними засобами або суднами особами, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, що на 4,3% менше, ніж за аналогічний період 2014 року (за І півріччя 2014 року розглянуто 47 справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.130 КУпАП).
 

 

За аналізований період по справах про притягнення до адміністративної відповідальності за ст.130 КУпАП до правопорушників застосовано слідуючі види адміністративних стягнень:
 
І півріччя 2015 року
І півріччя 2014 року
Основні:
- штраф
 
12
 
8
ст.130 ч.1 КУпАП
12
8
- оплатне вилучення транспортного засобу
2
-
ст.130 ч.3 КУпАП
2
-
- позбавлення спеціального права
8
12
ст.130 ч.1 КУпАП
7
12
ст.130 ч.2 КУпАП
1
-
- попередження (неповнолітні)
-
2
ст.130 ч.1 КУпАП
-
2
- адміністративний арешт
18
24
ст.130 ч.1 КУпАП
18
20
ст.130 ч.2 КУпАП
-
3
ст.130 ч.3 КУпАП
-
1
- адміністративний арешт з оплатним вилученням транспортного засобу
2
-
ст.130 ч.3 КУпАП
2
-
Повернуто на дооформлення
2
-
ст.130 ч.1 КУпАП
2
-
Закрито справу у зв’язку з відсутністю події і складу адміністративного правопорушення
1
1
ст.130 ч.1 КУпАП
1
-
ст.130 ч.2 КУпАП
-
1
 
Сума накладених штрафів за І півріччя 2015 року становить – 44400,00, що в порівнянні з І півріччям 2014 року на 20500,00 грн. більше, ніж за аналогічний період 2014 року (за І півріччя 2014 року сума накладених штрафів становить 23900,00 грн.), збільшення становить – 85,8%. По всім справам, по яким суми штрафів не були сплачені, постанови були направлені до відділу державної виконавчої служби Ямпільського РУЮ для примусового стягнення з боржників.
Залишок нерозглянутих справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.130 КУпАП, на початок ІІ півріччя 2015 року відсутній.
 

 

Із загальної кількості справ про адміністративні правопорушення, передбачених ст.ст.124, 130 КУпАП за І півріччя 2015 року розглянуто суддями:
- Воловик Г.М. - 10 справ
 
- Оснач С.В.           - 33 справ
 
- Сатарова О.В.           - 6 справ
 
 
 
Всього:                         - 49 справ
 

 

Справи вказаних категорій надходили від відділення ДАІ з обслуговування Ямпільського району УМВС України в Сумській області.
           До адміністративної відповідальності за ст.ст. 124, 130 КУпАП притягувалися фізичні особи, які проживають на території Ямпільського району.
            По всім розглянутим справам були притягнуті до адміністративної відповідальності особи чоловічої статі.
При розгляді справ про адміністративне правопорушення строки розгляду, передбачені ст.277 КУпАП, не порушено. Справи розглядались з дотриманням вимог статей 278, 279, 280 КУпАП.
Справи про адміністративні правопорушення, передбачені ст.ст. 124, 130 КУпАП, не оскаржувалися.
Пропоную даний аналіз довести до відому суддів Ямпільського району Сумської області.
 
 
Голова
Ямпільського районного суду                                                             Г.М. Воловик