В Ямпільському районному суді з травня по вересень 2015 року було проведено анонімне опитування громадян-відвідувачів суду громадською організацією «Сумська обласна організація Ліги соціальних працівників України «Професійна Ліга соціальних працівників Сумщини» в рамках проекту «Дослідження якості роботи судів Сумської області з використанням карток громадянського звітування». Було опитано всього 70 респондентів-відвідувачів безпосередньо в приміщенні суду шляхом індивідуального особистого інтерв’ю.
Громадською організацією «Сумська обласна організація Ліги соціальних працівників України «Професійна Ліга соціальних працівників Сумщини» було опрацьовано картки громадянського звітування та узагальнено їх результати.
15 січня 2016 року в приміщенні Господарського суду Сумської області в рамках проекту «Дослідження якості роботи судів Сумської області з використанням карток громадянського звітування» під час круглого столу було презентовано результати звіту за проектом «Дослідження якості роботи судів Сумської області з використанням карток громадянського звітування», який реалізувала Сумська обласна організація Ліги соціальних працівників України «Професійна ліга соціальних працівників Сумщини» протягом березня 2015 – 2016 років за грантової підтримки Проекту USAID «Справедливе правосуддя».
По результатам опитування Ямпільський районний суд має високий рівень якості роботи.
Аналіз результатів опитування в суді:
Загальна площа будівлі Ямпільського районного суду – 952,36 кв.м., містить 3 зали судових засідань. Станом на 01 листопада 2015 року в суді фактично працювало 3 судді та 17 працівників апарату суду. Кількість справ за перше півріччя 2015 року -621 справа.
Гендерний показник серед опитуваних склав 50% для кожної статі. Найбільш численною групою опитаних є респонденти із середньою освітою (78,6%), тоді як з вищою освітою -12,9%, з яких 88,8% мають вищу юридичну освіту.
Більшість респондентів представляють в суді особисто себе (88,6%), ще 11,4% - інтереси інших осіб. Для більшості опитаних це – перший судовий процес (75,7%), 2-5 разів були учасниками 17,1% респондентів, ще 7,2% брали участь у судовому процесі 6 разів і більше. Переважна частка відвідувачів (88,6%) – учасники цивільного процесу, ще 7,1% - учасники кримінального процесу, тоді як учасниками адміністративного процесу були 4,3% опитаних. У більшої половини респондентів справа знаходиться на стадії розгляду , у 1,4% респондентів розгляд справи завершено, і для 18,6% розгляд справи ще не розпочато.
Майже третина опитаних є цілком обізнаними з роботою суду, ще 72,9 % майже нічого не знають про роботу суду та суддів.
Переважна більшість респондентів (90,0%) в цілому оцінили якість роботи Ямпільського районного суду на «добре» або «відмінно», і лише 1,4% поставили посередню оцінку. За 5-бальною шкалою середня оцінка якості роботи суду становить 4,45 бали.
Оцінки якості роботи Ямпільського районного суду за основними вимірами.
Виміри якості
|
Ямпільського районного суду
|
Найвищі оцінки по Сумській області
|
Доступність суду
|
4,03
|
4,40
|
Зручність та комфортність
|
4,85
|
4,87
|
Повнота та ясність інформації
|
4,40
|
4,75
|
Сприйняття роботи працівників апарату
|
4,49
|
4,65
|
Дотримання термінів судового розгляду
|
4,40
|
4,49
|
Сприйняття роботи суддів
|
4,50
|
4,62
|
Таким чином, в Ямпільському районному суді найкраще забезпечуються показники зручності та комфортності: зручними є місця для очікування, забезпечено доступ до побутових приміщень, загалом, суд має достатню освітленість, та всі приміщення чисті і прибрані, а, у разі необхідності, 17,1% респондентів можуть собі дозволити послуги адвоката.
Найгірше в суді забезпечується доступність суду, що пов’язано з низьким балом у питанні щодо можливості дозволити витрати на адвоката ( 69,2% негативних відповідей), незручним функціонуванням громадянського транспорту у випадку його використання з метою під’їзду до будівлі суду (6,2% респондентів оцінили як «посередньо»), недостатньо якісним забезпеченням перебування в приміщенні суду людей з обмеженими можливостями ( 1,4% відповідей містить оцінку «посередньо» та 74,2% «добре»).
Комплексне вивчення отриманої градації якісних показників, оцінку яким надали відвідувачі Ямпільського районного суду, дозволяє сформувати наступні зауваження та пропозиції: акцентувати увагу на покращенні дотримання термінів судового розгляду, викладення представленої на інформаційних дошках інформації для відвідувачів більш повно та зрозуміло. Окрему увагу слід приділити напрацюванням кроків з підвищення рівня доступності суду, зокрема, з приводу забезпечення більш комфортного перебування в приміщенні суду людей з обмеженими можливостями.
Критичний аналіз результатів опитування та їх обговорення з суддями та працівниками апарату суду дозволив розробити такі рекомендації, які можуть бути реалізовані найближчим часом:
· Підвищити інформування відвідувачів суду щодо існуючих центрів надання правової допомоги (наприклад, державних центрів надання безоплатної правової допомоги, громадських організацій, що надають безоплатну правову допомогу тощо) з метою встановлення більш злагодженої консультативної та інформаційної роботи з незахищеними верствами населення (людьми похилого віку, малозабезпеченими).
· Покращити умови доступу для людей з обмеженими фізичними можливостями, зокрема, встановити більш зручні пандуси.
· Зазначити на веб - сторінці суду інформацію про те, як дістатись до суду, зокрема, шляхом заміни статичного зображення інтерактивною мапою з відображенням місцезнаходження будівлі суду на сайті, у відповідному розділі, наприклад, на головній сторінці.
· Налагодити інформування учасників судового засідання про те, що засідання не відбудеться, через телефонний зв'язок та Інтернет-ресурси, включаючи інші альтернативні комунікації, за наявності такої можливості.
· Проаналізувати практику планування судових засідань з метою пошуку засобів та можливостей дотримання вчасності початку судових засідань, зменшення випадків необґрунтованого перенесення судових слухань.