flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Прийнято нові процесуальні кодекси

09 жовтня 2017, 14:52

Верховна Рада прийняла нове процесуальне законодавство, відповідно до якого повністю оновлено Господарський процесуальний кодекс, Цивільний процесуальний кодекс, Кодекс адміністративного судочинства, внесено зміни до Кримінального процесуального кодексу та ще 18 законів.

            Згідно з новою редакцією Цивільного процесуального кодексу та Кодексу про адміністративні правопорушення, відповідача, третю особу, свідка, місце проживання, місцезнаходження або роботи якої невідоме, викликатимуть до суду через оголошення на офіційному веб-порталі Судової влади України. За невиконання процесуальних обов'язків, зловживання процесуальними правами та інші порушення може бути накладено штраф.

            Новим Господарським процесуальним кодексом України вдосконалено правове регулювання участі у справі осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах юридичної особи у спорах між юридичною особою та її посадовою особою (у тому числі посадовою особою, повноваження якої припинені) про відшкодування збитків, завданих юридичній особі діями (бездіяльністю) такої посадової особи.

            У Кодексі адміністративного судочинства України збережено його специфіку, пов'язану із необхідністю забезпечити реалізацію прав особи, яка звертається до суду щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень, як слабшої сторони у такому спорі.

            Принцип повного відшкодування судових витрат у Кодексі адміністративного судочинства України впроваджено з певними обмеженнями. Так, незалежно від результатів вирішення спору не підлягають відшкодуванню судові витрати суб'єкта владних повноважень на сплату судового збору та правничу допомогу адвоката. Не надається суб'єктам владних повноважень і право вимагати відшкодування збитків, завданих вжиттям заходів забезпечення позову або доказів.

            У свою чергу, слід відзначити, що перелік способів забезпечення позову та доказів в адміністративному судовому процесі вужчий, ніж у господарському та цивільному процесах, і обмежується зупиненням дії оскаржуваних рішень суб'єкта владних повноважень, забороною або зобов'язанням вчинити дії щодо предмету спору.

            З урахуванням обмеженого кола засобів забезпечення позову та доказів в адміністративному судовому процесі до Кодексу адміністративного судочинства України, на відміну від господарського і цивільного процесів, не увійшли інститути зустрічного забезпечення, попереднього визначення та забезпечення судових витрат.

З метою формування єдиної правозастосовчої практики та уникнення спорів про підсудність скорочено перелік справ, які розглядають загальні суди як адміністративні суди.

            Змінами до Кримінального процесуального кодексу скорочено термін досудового розслідування тяжких злочинів до 6 місяців із моменту внесення відомостей до ЄРДР, з можливістю продовження розслідування за рішенням суду ще на півроку. Ця зміна викликала найбільший резонанс, оскільки, за словами низки депутатів, вона дозволяє закрити кримінальні провадження проти колишньої влади. У НАБУ навіть звернулися до Президента не підписувати закон, а накласти на нього вето. У парламенті частина народних депутатів, які не голосували за зміни до процесуальних кодексів, зареєстрували кілька постанов про скасування голосування. У п’ятницю спікер парламенту поставив їх на голосування, проте голосів на їх підтримку не набралося.

            Таким чином, голова Верховної Ради тепер має право підписати відповідний закон і передати його на підпис Президенту.

            Варто зазначити, що нове процесуальне законодавство набере чинності з початком роботи нового Верховного Суду. Тоді ж мають бути ліквідовані Верховний Суд України, Вищий господарський суд, Вищий адміністративний суд та Вищий спеціалізований суд з розгляду цивільних і кримінальних справ, а всі не розглянуті ними справи будуть передані до відповідних касаційних судів у складі Верховного Суду.