Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У Верховній Раді зареєстровано проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення механізму запобігання корупції (реєстр.№ 8517 від 21.06.2018).
Зокрема, законопроектом пропонується удосконалити положення абзацу 1 частини 1 статті 368-2 Кримінального кодексу України, в частині визначення змісту об’єктивної сторони злочину, що є необхідною умовою коректної кваліфікації злочину та запорукою притягнення до кримінальної відповідальності винної особи.
Відповідно до пояснювальної записки, пропонується більш юридичне коректне визначення цього виду кримінального правопорушення, а саме термін «незаконне збагачення» замінено терміном «навмисні дії з безпідставного збагачення», під безпідставним збагаченням розуміється невідповідність рівня матеріального забезпечення особи відомостям про доходи, які зазначені суб’єктом декларування у декларації.
Під навмисними діями з безпідставного збагачення пропонується розуміти набуття особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, у власність активів у значному розмірі, безпідставність отримання яких доведено у встановлений законом спосіб, а також безпідставна передача набутих активів її близькій особі.
Крім того, законопроектом пропонується визначити коло осіб, передача яким становить склад злочину, передбаченого статтею 368-2 Кримінального кодексу України, в зв’язку з чим, передбачається доповнити Примітку до наведеній статті пунктом 5 наступного змісту: «5. Під близькими особами у цій статті розуміються чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний брат, рідна сестра, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням згаданого суб’єкта, а також особи, які перебувають у цивільному шлюбі, що встановлено судовим рішенням у цивільній справі, яке набрало законної сили».
Як вбачається з пояснювальної записки, внесення запропонованих змін до статті 368-2 Кримінального кодексу України вимагатиме створення механізму встановлення ознак безпідставного збагачення суб’єкта декларування та близьких йому осіб, а також прийняття відповідного рішення Національним агентством з питань запобігання корупції як центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечуватиме формування та реалізуватиме державну антикорупційну політику.
Таким чином, на думку ініціатора проект № 8517 дозволить:
- закріпити конституційні гарантії, встановлені у статті 62 Конституції України;
- залишити незмінним покарання за вчинення цього злочину і віднесення його до категорії тяжких злочинів;
- уточнить нормативне визначення незаконного збагачення та призведе його у відповідність до Конституції України, визначивши коло пов’язаних з уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, осіб, безпідставне набуття у власність майна якими складає об’єктивну сторону цього кримінального правопорушення.