flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

На кого лягає відповідальність за крадіжку грошей з банківської карти

14 грудня 2018, 15:22

На кого лягає відповідальність за крадіжку грошей з банківської карти. Постанова Верховного Суду

Куди звертатися в разі крадіжки грошей з банківської картки?

Що робити якщо банки нараховують відсотки з вкрадених грошей на кредитній картці?

Хто відшкодує збиток за викрадені гроші з карти?

З такими питаннями громадяни стикаються досить часто. І так, що ж робити в разі виникнення такої ситуації, куди звертатися і хто понесе відповідальність - всі ці питання розглянемо на прикладі рішення Верховного Суду.

Згідно чинного законодавства банк зобов'язаний повернути клієнтам гроші, які були вкрадені з їх банківських карт шахраями, якщо не буде доказів того що клієнт сам спровокував таку крадіжку своєю дією або бездіяльністю (наприклад, зберігав карту і пароль від неї в гаманці). Але на практиці, банки як правило не поспішають повертати гроші і крім цього ще і нараховують відсотки, у разі якщо крадіжка сталася з кредитної картки. Крім того, вказують на те що клієнт недобросовісно виконував умови зберігання карти.

Що ж робити в такому випадку? 

Відразу ж після виявлення незаконно списаних коштів клієнт повинен звернутися в банк із заявою про проведення службового розслідування, в якому обов'язково вказати:

  • коли саме відбулося незаконне зняття грошей;
  • суму незаконного зняття;
  • також письмову вимогу про повернення безпідставно списаних грошей. 

Після, слід звернутися в поліцію із заявою про шахрайство. Як правило банки не поспішають повертати вкрадені гроші, в такому випадку єдиним виходом буде подавати позов до суду. Відзначимо, що мова йде про випадки, коли клієнт не порушував умови договору і правила користування банківською картою. Судова практика в такому випадку схиляється на бік клієнта. Так, новий Верховний Суд виніс рішення у справі про стягнення незаконно знятих коштів з кредитної картки (постанова ВС № 691/699/16-ц). 

Суть справи: між клієнтом і банком був укладений кредитний договір. Клієнту була надана кредитна карта і кредитний ліміт у розмірі 5000 грн. зі сплатою відсотків за користування кредитом в розмірі 16,80% на рік на суму залишку заборгованості з кінцевим терміном повернення, що відповідає строку дії картки.

На думку банку, позичальник порушив умови договору в зв'язку з чим виникла кредитна заборгованість в розмірі 14 404, 24 грн, яка складалася: з: 4754, 01 грн - заборгованість за кредитом, 9 650, 23 грн - заборгованість за відсотками за користування кредитом, і нараховані штрафи. 

При цьому, згідно з матеріалами справи, кредитна заборгованість виникла внаслідок списання грошових коштів з рахунку клієнта шахраями. А саме з використанням дубліката SIM-карти, до якого була підв`язана кредитна карта. У свою чергу оригінальна SIM-карта клієнта, була заблокована Центром обслуговування абонентів в зв'язку з її нібито втратою. Клієнт звернувся з відповідними заявами в банк і поліцію. 

Позицією банку було, те що клієнт своїми діями або бездіяльністю сприяв втраті інформації, яка дозволяла ініціювати платіжні операції, але довести в суді її не зміг. З огляду на наявність кримінального провадження, в рамках якого встановлювалася особа, яка протиправно заволоділа грошовими коштами суд першої інстанції і апеляція відмовили банку в його вимогах і вказали на те, що користувач карти не може нести відповідальності за вчинення платіжних операцій, якщо спеціальний платіжний засіб було використано без фізичної участі користувача або електронної ідентифікації платіжний засіб і його власника, крім випадків, коли доведено, що користувач своїми діями або бездіяльністю сприяв втраті, незаконному використанню персонального ідентифікаційного номера або іншої інформації, що дозволяє ініціювати платіжні операції. Банком була подана касаційна скарга в ВС, де ВС залишив касаційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції та апеляції без змін. З огляду на вищевикладене, хотілося б дати кілька рекомендацій в даному питанні: 

  • відразу ж після виявлення безпідставного списання коштів, клієнт зобов'язаний повідомити про це банк (спершу зателефонувавши на гарячу лінію, з вимогою заблокувати карту, а після звернутися з письмовою заявою);
  • звернутися до правоохоронних органів із заявою про шахрайство;
  • клієнт буде матеріально відповідати за незаконно зняті гроші, тільки в разі неналежного дотримання умов договору, а також платіжних операцій;
  • якщо зняття грошей відбулося без фізичної участі клієнта або без електронної ідентифікації платіжний засіб і його власника, користувач карти згідно чинного законодавства не несе відповідальності. 

Крім того, виходячи з ВС клієнт буде в праві вимагати повернути втрачені гроші у банку шляхом подання відповідного позову до суду. 

Постанова ВС № 691/699/16-ц від 20.06.2018).

Джерело: https://protocol.ua/ua/na_chi_plechi_logitsya_otvetstvennost_za_kragu_deneg_s_bankovskoy_karti/